dijous, 6 de maig del 2010

Oficial: We're them, they're us.


"Can we please take off our skeptics' hats? It's getting in the way of my Neandertal victory dance".

"No. All the cool paleoanthropologists wear hats".

J. Hawks.

(No hi ha ningú que sàpiga com es pot arribar a ser tant rematadament GENIAL?)

Tinc dues pàgines a punt de ser obertes a la barra d'eines del meu ordinador. Una d'elles és de la BBC, amb un títol ben neutral per la magnitud de l'esdeveniment: "Neanderthal genes 'survive in us'".
I ara ve l'hora de fer feina. L'hora del judici final. Res ja no tornarà a ser el que era. És L'hora de fer clic perquè s'obrin aquestes pàgines i llegir el que hi diuen. Conèixer la veritat, el Descobriment. Però no serà fàcil. Us explicaré perquè, però abans haurem de fer un viatge més real que virtual a... Port Aventura! Perquè els neandertals també són diversió!
Però, exactament, què hi té a veure Port Aventura amb els neandertals? No és pas un parc neandertal, com el que podria haver-hi a Capellades, ni tampoc no hi ha cap atracció amb una temàtica mínimament neandertaliana. És més, la paraula "neandertal" no la vaig veure enlloc en tot el parc. I doncs, Mª Lluïsa?
Això és només perquè entengueu el meu estat físicoemocional en aquests moments, estat físicoemocional excatament idèntic al que tenia mentre veia això:

Mentre anava sentint el TAC-TAC-TAC de les vies, tenia un mal de panxa espantós, els batecs del meu cor que semblava que m'hagués d'explotar, els esfínters que em feien figa-ostres no! Per què no he anat al lavabo! Hauria d'haver-hi anat abans de pujar, com a mínim tres vegades- i, evidentment, el meu cap que em deia: que pari això siusplau, NO HO PODRÉ AGUANTAR, em desmaiaré, siusplau, tingueu pietat de mi! Pareu això i deixeu-me baixar, que... des d'aquí ja veig la baixada i OH! Es molt forta, i despres vénen aquelles voltes de cap per avall, tinc molta pooooorr deixeu-me baixaarrrr! No, Mª Lluïsa, ja no pots baixar, ja és massa tard per fer enrera. T'hi hauràs d'enfrontar, t'agradi o no. Au va, però si no et mataràs pas, i a més a més, només serà un minutet de no res! NO, SIUSPLAU NO! NO HO PUC AGUANTAR PAREU-HO, PAREU-HO! Tot el meu cos tremola, respiro fort, crido una mica, somric, perquè, ja he fet clic i la pàgina de la BBC se m'està obrint i NO HO PODRÉ AGUANTAR, LA DINYARÉ, PAREU-HO, PAREU-HO AAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH.Ja és aquí! La baixadaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa i l'articleeeeeeeeee!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

-SI, SÍ QUE N'HI VA HAVER! Al costat d'un arbre gegant representat tota la població humana hi ha una petita fletxeta verda que assenyala els euroasiàtics -un francès, un xinès Han i un papua-novaguineà, amb foto inclosa!!!! És massa. És increïble! M'encanta aquest arbre, i sobretot la fletxeta verda on hi diu: "some neanderthal and homo sapiens interbreeding".
Buufff quina baixadota, no en veia el final! He quedat com nova, ja no sento res, res ja no és el mateix, ara ja no tinc mal de panxa, però ep! La cosa no s'ha acabat pas, perquè encara falten els terribles looooooopings i jo ja sento que els budells em van d'un cantó a l'altre:
OOOOHHH veig el món de cap per avall! A l'article hi diu que "entre un 1 i un 4% del genoma dels euroasiàtics és neandertal!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!" Ostres tuuuuuuu, aquesta xifra no és pas el 50% d'en Milford, però queda molt i molt més lluny del 0,000000001 d'alguns articles propers al moviment forad'africanista. Per cert, parlant del fora d'Àfrica, us haig de donar la sensacional notícia que un dels experts defensors d'aquesta teoria també hi ha dit la seva, i aquesta vegada, curiosament, les seves paraules no han estat arrogants i prepotents, com ho solen ser (gairebé) sempre: "In some ways [the study] confirms what we already knew, in that the Neanderthals look like a separate line. But, of course, the really surprising thing for many of us is the implication that there has been some interbreeding between Neanderthals and modern humans in the past." I això ho diu un dels fundadors de l'OoA, Chris Stringer! És que és fortíssim, sento com l'estómac se m'emfila per l'esòfag, que un fundador del fora d'Àfrica reconegui l'interbreeding vol dir dues coses: que és una broma, o que el neandertal que porta a dins avui ha parlat per ell (ja tocava!).

YAAGGG continuem que encara ens queden uns quants looopings i la meva resistència física i emocional estan començant a fer fallida, si la cosa no s'acaba aviat quan arribem a la meta de la Mª Lluïsa només en quedarà un record:
OOOOHHHHHHHHHHHH Svante Pääbo! El seu nom acaba d'aparèixer! Aquesta vagoneta va tant depressa que em costa pensar i escriure, no em puc ni moure del seient, ni tant sols puc CRIDAR!!!! Mireu, mireu què ha dit en Pääbo: "They are not totally extinct. In some of us they live on, a little bit". SÓN VIUS, SÓN VIUS, SÓN VIIIIUUUUSS!

Estàs feta pols Mª Lluïsa?? HAHAHAHA doncs t'hauràs d'aguantar, perquè encara n'hi ha més, ara és l'hora d'en Hawks!!!!!!!!!!!!!

"They're us. We're them."

"It seemed like it was likely to be possible, but I am surprised by the amount. I really was not expecting it to be as high as 4%," he said of the genetic contribution from Neanderthals". Jo tampoc no m'ho esperava, però ja ho sabeu: la vida és plena de sorpreses! I... de neandertals!!!!!!!!!!!!!

Estic perdent la noció de la realitat. Intento cridar fluixet i no puc, he perdut el recompte de loopings, crec que aquest és el quart, però no ho puc assegurar. Sento que el pitjor ja ha passat, però encara no hem arribat al final, ni molt menys:
"The results show that the genomes of non-Africans (from Europe, China and New Guinea) are closer to the Neanderthal sequence than are those from Africa."
Aquests resultats són contraris als anteriors, els del 2006, en què es va anunciar que en comparar els genomes van trobar que els més semblants als neandertals eren els africans. En aplicar un canvi de metodologia, s'han trobat que no, que hi ha coses exclusives dels neandertals i no-africans, que no comparteixen amb els africans.
Però... com és que no ens hi assemblem gaire? Els euroasiàtics contemporanis tenim la barbeta ben pronunciada, no presentem arcs superciliars com ells, que els tenien enooormes, ni tampoc tenim aquell nas tant gros, ni aquella massa muscular, ni el bony occipital, ni el crani tant allargat, no ho sé. Si mirem el típic neandertal i el típic modern, hi ha força diferències i jo no diria pas que els no africans ens assemblem més als neander.
Ai Mª Lluïsa, mira que n'ets, de ximpleta! Au, va, que en Hawks t'ho explicarà molt amablement:
"So when we see that their anatomies are gone, this isn't just chance. Those things that made the Neanderthals apparent to us as a population - those things didn't work. They're gone because they didn't work in the context of our population."
Què, ho veus? Que et miris al mirall i no et trobis neandertal, no vol dir que no portis un petit neandertal dins teu! Au va, té un bon looping que t'acabarà d'aclarir les idees:

D'acord, d'acord! Que jo tampoc no en sé tant com en Hawks, ell és el mestre i jo l'aprenent aquí, em puc equivocar! AHH, que queda gaire? On sóc???? És real això o és un somni meravellós!? Que algú m'ho expliqui!!!
I tornem al fora d'Àfrica senyores i senyors. Mireu, avui com que és un dia en què veig el món al revés, he decidit no enviar a prendre pel cool el fora d'Àfrica, entre d'altres coses perquè hi ha unes quantes variacions d'aquest model. La més estricte és la que tots coneixem: que els simis van ser exterminats. Però després hi ha versions més suaus, i una d'elles s'ajusta força be al que veiem: un grup d'africans va sortir del continent, i en arribar a l'orient mitjà, s'hi van trobar els neandertals, i com que estan com un tren, doncs... va passar el que va passar.
I ara un altra petita tombarella (jo suposo que això ja es deu estar acabant, perquè el Dragon Khan sembla més llarg que la via làctia i els budells no m'aguantaran gaire), una dada interessant: "The team [Central] also identified more than 70 gene changes that were unique to modern humans." Hi ha uns 70-80 gens que no s'han trobat en els neandertals, implicats en aspectes, principament anatomics, com ara la gran musculatura, però també possiblement cognitius i metabòlics. Això és ben poc si ho comparem amb les més de 23.000 gens que té el genoma humà, o en unes altres paraules: sóm gairebé idèntics! Qui digui que eren molt diferents de "nosaltres" menteix, menteix i menteix, tant com aquell que diu que el D.K "no fa res".

TRAACCCC el tren s'ha parat en sec, sento una ona expansiva que fa anar el meu cos cap endavant. Em pensava que no passaria mai: els sentits em diuen que el vagó s'ha parat. HEM ARRIBAT AL FINAL! De l'article de la BBC, només. Però primer deixeu-me que baixi. Uf, poso un peu a terra, i l'altre no. El cap em balla. Compte, la paret! M'hi acabo de llençar, fent un moviment estrany amb les cames. Tinc ganes de vomitar, em fa mal cada racó del meu cos, no aconsegueixo caminar amb normalitat, però... no em canviaria per ningú del món! Això que acabo de viure sempre ho recordaré, no ho puc expressar amb paraules, però és un moment que ha quedat gravat a la història, encara que passin anys, encara que ho oblidem, sempre quedarà allà, res ni ningú no ho podrà esborrar. Ara haig d'obrir el blog d'en Hawks, però abans, hauria de passar pel lavabo, encara que me
n'hagin passat totes les ganes, hi haig d'anar.

A la porta del lavabo s'hi poden llegir unes quantes xifres fredes, però que cal tenir en compte, perquè tracten sobre neandertals:
-Les dues línies es van separar fa uns 800.000 anys.
-L'interbreeding segurament va ocórrer a l'orient mitjà, perquè tots els euroasiàtics en van quedar "afectats".
-S'ha anat molt (moltíssim) en compte amb la contaminació, que ha estat estimada en un 0,7 % o menys. Aquests nivells no poden explicar de cap manera aquest 1-4% de gens neandertals en el genoma dels no-africans.
-Aquests gens neandertals encara no s'han pogut identificar, ni tampoc els gens "únics" dels moderns. No se'n sap pràcticament res, tenim feina per anys.
-Els genetistes no han pogut detectar interbreeding amb els neandertals típicament europeus, però no descarten que n'hi hagués.
-L'entrecreuament segurament es va produïr entre els primers moderns en sortir d'Àfrica, fa uns 80.000 anys, amb els neandertals de l'orient mitjà, anomenats també "progressius", l'Amud i companyia.

AHHH ja em trobo una mica millor, perquè ara ve el millor de tot: en Hawks. El seu blog. El seu comentari, el títol d'aquest comentari "Neandertals live!", la primera frase d'aquest comentari llarguíííssim, i tant excitant com D.K, : "I, for one, welcome my neanderthal ancestry".
Hawks va contestant preguntes que ens fem tots. Jo sempre em faig preguntes, però no les puc copiar pas totes, només comentaré les més cridaneres:

-A veure, per què no hi ha evidència de ADNmt ni cromosomes Y neandertals a les poblacions actuals? Què els va passar, als seus llinatges!?

Selection. Selection. Selection.

I've been saying it for years. I've published it. Will you learn to listen to me, already?

Perdó, perdó mestre. Si jo sempre t'escolto, però es que aquests articles del Forad'Àfrica, la gent que no para de dir que es van extingir completament i la meva ment dèbil fan que caigui en l'error sovint.

-Els africans no porten ADN neandertal?

We know that the answer is nonzero, because Africa has received immigrants from other parts of the world during historic times.

És clar, en 80.000 anys tots aquests gens ja s'hauran escampat per tot el globus.

-I els altres homínids, com ara la senyora X, què?

But more important, Neandertals weren't the only people living in Eurasia 100,000 years ago.Any of these populations might have been genetically different from Neandertals, and might have also contributed genes to present-day human populations -- genes that wouldn't show up by scanning the Neandertal genome.

-Realment tampoc no hi va haver pas massa interbreeding, un 1-4% només... a més ells es poden considerar extingits, oi?
We don't really know the answers, but now we have a chance to test hypotheses about ancient population size and expansion in Neandertals. My point at the moment is only this: If today Neandertal genes make up only one percent of the gene pool of the 5 billion people outside Africa, that's the genetic equivalent of 50 million Neandertals.
The answer to this is also simple: In absolute terms, the Neandertals are here around us, yawping from the rooftops. I think the Neandertals have done very well for themselves.
No aconsegueixo entendre la última frase, però jo també estic yawping, que s'assembla molt a jumping, saltant, saltant de felicitat.

-Som la mateixa espècie, doncs.

Yes. Interbreeding with fertile offspring in nature. That's the biological species concept.

Au, doncs a canviar-nos el nom. Passem a dir-nos Homo neanderthalensis. VISCA!

It does define all non-Africans today as an interspecific hybrid population.So maybe they want to rethink that one?
El menino no s'ha quedat sol. Hi ha bilions d'híbrids que li fem costat!

Bé, i si voleu continuar llegint, entreu al seu blog, val la pena, encara que sigui llarg, tant la pena com un dia sencer a Port Aventura, amb emocions, moltíssimes emocions, i el millor de tot és que això només és el principi. Ja ho sabeu, ara tots som híbrids, Lagar Velho no s'ha d'avergonyir de res. És un gran dia, únic, irrepetible, saber que els neander no es van extingir, que continuen entre nosaltres, que formen part de la nostra essència. Crec que hem d'aprofitar bé la nostra naturalesa híbrida, avui tot ha de ser diferent, tots hem de fer com el clan de Shanidar 4, que encara que només els suposés una càrrega, el van continuar alimentant, cuidant, estimant. Prenem-ne exemple almenys avui, que la nostra vida com a semi-neandertals és massa curta com per desaprofitar-la, no creieu?

Tinc la sensació que se m'oblida alguna cosa. Ah sí! Aquesta notícia van sortir en alguns diaris espanyols abans d'hora, concretament 3 dies abans de la data oficialment prevista, per sort ho van saber arreglar força bé, s'agraeix, perquè tot això havia de ser, i de fet és una gran i agradable sorpresa per la humanitat.

Proper capítol de la genòmica neandertal: CLONACIÓ!

Fonts:

1-John Hawks weblog.

2-BBC.co.uk.







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada