dissabte, 13 de febrer del 2010

Homo sapiens (2005)


Títol original: Homo sapiens.
Any: 2005
Director: Jacques Malaterre.
País: França
Durada: 90 minuts.

Jo era allà, davant del televisor, quan el van estrenar per la tele. Era un fred dia de desembre de 2005, i la meva passió neandertaliana tot just acabava de començar. Vaig descobrir, gairebé per casualitat que per TVE1 hi feien un documental "d'homes prehistòrics", dirigit pel famós Jacques Malaterre, anomenat Homo sapiens. Amb aquest nom ja me'n vaig adonar de seguida que els neandertals no en serien pas els protagistes, però no em podia fer enrere, millor això que res, vaig pensar. I em vaig asseure davant del televisor a l'hora programada. Al cap de 5-10 minuts, després de la publicitat, va començar el show.
Primer hi va sortir la Lucy, després els Habilis, fent una petita pausa amb els Boisei i d'altres, per tornar continuant pujant, fins a arribar a l'aparició del primer modern. No ho oblidaré mai: el part d'aquella dona erectus, que li va sortir, com per intervenció divina, un fill d'una altra espècie. I tant, era intervenció divina, la dona representava que s'havia quedat embarassada de l'esperit sant, perquè no hi ha cap explicació científica que pugui explicar aquest fenòmen. Primera ficada de pota. M'aixeco, me'n vaig a la cuina i agafo un paquet de galetes per anar matant el cuc de la ràbia.
Ara tocava l'expansió d'aquella espècie tocada per la mà de déu per tot el globus terrestre. Pel camí, s'hi troben els erectus, i s'entenen força bé, tant bé que els del docu deixen anar "i aquestes dues poblacions separades per gairebé dos milions d'anys, van deixar descendència fèrtil". Bé, perfecte. Vol dir que hi havia algun multirregionalista que remenava papers darrere les càmeres.

I finalment els va tocar el torn als neandertals. L'encontre va ser força amistós:
Com era d'esperar, hi va haver historieta romàntica interespècies pel mig, i aquesta vegada, amb GRUNYS, vaig haver de córrer a abaixar el volum de la tele per no despertar el personal.
Però els neandertals no van tenir tanta sort com els erectus, i entre gruny i gruny, el narrador anava explicant "aquestes espècies, separades per més de dos milions d'anys, no podien donar cap descendència fèrtil" QUÈ? D'on han tret aquesta dada dels dos milions d'anys? O sigui, que amb els neandertals no, però amb els erectus sí. Algú es pot imaginar a quina mena d'antropòlegs havia anat a demanar consell, el director?!?
Fins i tot hi va haver intercanvi lingüistic i una escena de caçera amb els mamuts com a preses. Però poca cosa més, perquè els neandertals van començar a caure com mosques, d'un mal desconegut que els feia... SAGNAR PEL NAS. Ahhh de què em sonava? D'alguna pel·lícula de sci-fi de sèrie B? M'era igual. Mastegava fortament la setzena galeta, perquè ja havia arribat l'hora de... l'EXTINCIÓ. O més ben dit, del suïcidi: la dona neandertal, veient que l'hora li arribava, va decidir llevar-se la vida per ella mateixa, llençant-se dins d'un llac i morint ofegada. I aquí es va acabar. Es van acabar els neandertals, i es va acabar el documental per mi, perquè vaig pitjar el piuet vermell del comandament i l'aparell es va apagar fent un suau "PFFF".

Valoració: 4. Un documental que vol arribar a les grans masses i sobretot, ser diferent. I per ser diferent i arribar a les grans masses, sap que ha de canviar l'estètica clàssica: per tant, es dedica a explotar l'aspecte comercial, l'aspecte imaginari, poc creïble, artificial, gairebé insultant per la ciència, però el millor de tot és que tot aquest esforç ha estat en va: des de l'estrena d'Homo sapiens, al 2005, el món ha continuat menjant, fornicant i cagant com si res no hagués passat.

2 comentaris:

  1. jejejeje no el coneixia aquest documental! Però n'acabo de veure un de més antic d'en Malaterre amb un amic que té els examens de biologia humana d'aquí a poc! Esperaba que en tinguessis una crítica!

    Aquí l'esperit sant en comptes de tocar una verga erectus va tocar una verja d'Orrorin. Algunes coses m'han semblat curioses, per exemple que s'inventen que Lucy va ser adoptada per una familia d'anemensis i que els mascles d'anemensis s'esbarellaven per ella. I que Els ergasters tenien nassos de simis però els erectus tenien nassos més bufons. En quant als neanderthals... diuen que van quedar aïllats fa 500 mil anys perque el nivell d'aigua del mediterrani va tornar a pujar amb les glaciacions (!¿?¡), després diu que tenien una inferioritat tecnològica però els deixa relativament bé, no els fa especialment lletjos ni idiotes i diu que segurament van ser molts els factors ( com una baixa taxa de natalitat i una densitat de població molt més baixa) que els van portar a desaparèixer. El que m'agrada menys és que els sapiens els pinten ja amb pell clareta fa 5000 anys i alguns de rossos... però bueno! D'altra banda diu que va ser impossible q s'encreuessin pq eren espècies diferents, i hi posa un toc molt misteriós al orígen de sapiens, diu que és desconegut quan van aparèixer i a on, els posa com caiguts del cel ( d'una nau extraterrestre) fa 60 mil anys! En fi...

    Tot i així m'ha agradat veure les reconstruccions dels diferents homínids, ah! és "L¡odisea de la Especie" del 2002-2003

    ResponElimina
  2. "jejejeje no el coneixia aquest documental! Però n'acabo de veure un de més antic d'en Malaterre amb un amic que té els examens de biologia humana d'aquí a poc! Esperaba que en tinguessis una crítica!"

    Si me'n dius el titol la podria tenir d'aquí poc, però ja saps que jo... en Malaterre... en fi.

    "Algunes coses m'han semblat curioses, per exemple que s'inventen que Lucy va ser adoptada per una familia d'anemensis i que els mascles d'anemensis s'esbarellaven per ella. I que Els ergasters tenien nassos de simis però els erectus tenien nassos més bufons."

    Què més se'n pot esperar, del director d'AO? Fins i tot els australopitecins han hagut de patir les seves fòbies sexuals, pobrets, ells que van viure fa 4 milions d'anys o més.

    "En quant als neanderthals... diuen que van quedar aïllats fa 500 mil anys perque el nivell d'aigua del mediterrani va tornar a pujar amb les glaciacions (!¿?¡)"

    Aquesta sí que es nova, no l'havia sentida mai. Em trec el barret davant la imaginació descontrolada d'aquest home. Durant les glaciacions: i durant els periodes intersticials? Va tornar a baixar?

    "El que m'agrada menys és que els sapiens els pinten ja amb pell clareta fa 5000 anys i alguns de rossos... però bueno!"

    Bé... la pell clareta més al nord va aparèixer de seguida segurament (per tot allò de la vitamina D) i els cabells rossos es troben entre els melanesis. El que jo no crec és que els primers africans que van emigrar fossin rossos i/o amb els ulls blaus o verds. Tot això va venir molt més tard.

    "diu que és desconegut quan van aparèixer i a on, els posa com caiguts del cel ( d'una nau extraterrestre) fa 60 mil anys! En fi..."

    Sí, això ho sol fer sempre. Com a mínim no hi surten erectus que pareixen fills d'una altra espècie (quina vergonya...).

    "Tot i així m'ha agradat veure les reconstruccions dels diferents homínids, ah! és "L¡odisea de la Especie" del 2002-2003 "

    Què dius!! Però si aquest l'he comentat!!!

    http://pierrettepierrot.blogspot.com/2010/01/lodyssee-de-lespece.html

    Ja em semblava estrany a mi... :D

    ResponElimina